inspiratie

Het Business Model Canvas

Het BusinessModelCanvas is in 2009 ontstaan als resultaat van co creatie van vele creatieve, visionaire, ondernemende mensen die verouderde businessmodellen wilden veranderen. Het BMC is het alternatief voor het schrijven van een klassiek ondernemersplan. In het BMC staat het creëren van jouw toegevoegde waarde (Waardepropositie) voor de klant centraal bij het beschrijven, analyseren en ontwerpen van nieuwe ondernemende ideeën.

Het is een fantastisch model om op individueel niveau of in een groep snel tot een eerste aanzet van een plan te komen. Ik gebruik het in mijn coaching met ondernemers en trainingen met medewerkers die een ondernemend idee in hun organisatie willen uitwerken.

‘Start With Why’

Succesvol ondernemerschap begint met jouw ‘waarom’ ( Start With Why). Als je helder hebt waarom je dingen doet en wat je daarmee wilt bereiken en dat helder kan communiceren, zal je merken dat je klanten, opdrachtgevers, partners of medewerkers daar geïnspireerd door raken . Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je dingen doet.  Simon Sinek legt dat heel helder en inspirerend uit in zijn TED-talk  “How great leaders inspire to action” (2009)

Zijn boek ‘Begin met het Waarom’ is een uitgebreide en meer uitgewerkte variant van de TED Talk.

Effectuation

De wereld waarin wij leven verandert razendsnel en hoe dat gebeurt is bijna niet te voorspellen. Dit vraagt om flexibiliteit en actie om je eigen toekomst en ondernemerschap te creëren.  Succesvol ondernemerschap kent 5 principes die steeds weer terugkomen:

  • Bird in the hand; begin met wie je bent, wat je kan en wie je kent
  • Affordable loss; bepaal vooraf hoeveel je bereid bent te verliezen
  • Crazy quilt; creëer een netwerk van mensen met wie je wilt samenwerken
  • Lemonade; buig toevallige gebeurtenissen  en tegenslagen om naar kansen
  • Pilot in the plane; je eigen handelen creëert de toekomst. Voer regie en geef anderen vertrouwen en verantwoordelijkheid